سه شنبه 19 اردیبهشت 1396
عکاسی از دنباله نور

عکاسی از دنباله نور

 دنباله نور سوژه ای مرسوم برای عکاسان صنعتی و تبلیغاتی و حرفه ای بیشماری به حساب می آید و می توان به عنوان بستری مناسب برای تمرین عکاسی صنعتی و عکاسی تبلغاتی و عکاسی حرفه ای از آن نام برد - به ویژه برای کسانی که می خواهند از حالات اتوماتیک دوربین خارج شده و به صورت دستی تنظیمات دلخواه خود را انجام دهند و در نور کم و سرعت عکسبرداری طولانی دوربین خود را به خدمت بگیرند. در بحث زیر، نمونه هایی از چنین عکسهایی را مشاهده کرده و نکات لازم برای گرفتن این تصاویر را خواهید آموخت.
ابزار لازم
دوربینی که بتوانید چنین لحظاتی را ثبت کند، محدود به گونه ای خاص نیست، اما لازم است دوربین امکانات لازم برای تنظیم زمانی طولانی تر برای شاتر را در اختیار عکاس قرار دهد - به ویژه این دوربین باید بتواند امکان تعریف exposure مورد  نظر را ئاشته باشه . در نتیجه دوربین شما باید توانایی عکاسی در این  حالت  را داشته باشد.این  وجود سه پایه یا هر ابزاری که دوربین را کاملا مهار کرده و ثابت نگهدارد  نیز ضروری است. همان طور که به زودی متوجه خواهید شد، مدت زمانی طولانی در فرایند عکاسی در شب صرف می شود. بنابراین طی بسته شدن شاتر، باید از هرگونه لرزش دوربین اجتناب کرد. سایه بان لنز گرچه الزامی نیست ولی اگر این وسیله را هم داشته باشید، آن گاه خواهید توانست که از پرتوهای ناخواسته نور اجتناب نمایید. گاهی اوقات
منبع نوری که به سمت دوربین می آید، پرتوهایی اضافی تولید می کنند که بر کیفیت عکس شما تاثیری نامطلوب می گذارند.
آخرین ابزاری که نیاز دارید، لباس گرم، یک شب طولانی و آرامش به میزان بسیار زیاد است.

اصل اولیه : مهمترین اصل برای عکاسی از دنباله های نور، پیدا کردن زاویه دیدی است که دنباله نور به راحتی در طی حرکتشان قابل رویت باشند. بعد از آن باید، زمانی طولانی برای بسته شدن دیافراگم دوربین تعریف کرده و از لحظه ای که دنباله نور در کادر شما ظاهر می شود، باید دکمه شاتر را فشار دهید. گرچه فرایند واقعی که هنگام ثبت چنین عکسهایی میفتد بسیار طولانی تر و پیچیده تر از این چند جمله
ساده است، اما ایده کلی همین است که خواندید.
تجربه:

گرچه نکات بسیاری در این شیوه از عکاسی وجود دارند، اما مسئله اصلی برای گرفتن یک عکس حرفه ای در این رابطه کسب تجارب متعدد است. زیبایی عکاسی دیجیتال این است که بدون نیاز به هزینه برای صرف تجربه نظیر خرید فیلم، چاپ و .... می توان شاتهای متعددی را ثبت کرد.
تنظیم کادر:

شاید مهمترین نکته انتخاب جایگاه مناسب باشد. در اینجا به ارائه نکاتی می پردازیم که می تواند راهنمایی مناسب برای شما به شمار آید.
زمانبندی و نور :

برخی افراد تصور می کنند که نیمه شب زمانی مناسب برای ثبت چنین عکسهایی می تواند باشد. اما به نظر من درست بعد از غروب یا قبل از طلوع خورشید، زمان مناسب برای این نوع عکاسی به شمار می رود. در چنین
لحظاتی نه تنها نور چراغ ماشینها را ثبت می کنید، بلکه نور محیطی آسمان نیز فضایی زیبا برای اثر شما خلق می نماید. شاید در محلی که زندگی می کنید به این نتیجه برسید که ترافیک ماشینها بعد از غروب دنباله های نوری کافی را برای عکس شما ایجاد می نمایند.
پرسپکتیو خلاقانه:

در بیشتر عکسهای زیبایی که در این زمینه گرفته شده اند دوربین معمولا در ارتفاعی بلندتر از قد انسان واقع شده است. بنابراین سعی کنید از نمای بالا به صحنه نگاه کنید.
تعیین کادر مناسب :

قوانین متداول تنظیم کادر در این شیوه از عکاسی نیز کاربرد دارند. در تصاویر باید نقاط مورد توجه لحاظ گردند، قوانین سوم رعایت شوند، چشم را با خطوطی هوشمندانه روی عکس هدایت کنند، تصویر اصلی و زمینه باید در عکس ادغام شوند.
تنظیمات:

میزان بازبودن و سرعت بسته شدن دیافراگم - ای کاش می توانستم اعدادی ارائه کنم که حالات گوناگون را پوشش می داد.اما سرعت حرکت ماشینها و میزان نور محیطی، تنظیماتی متفاوت را می طلبد. بنابراین فقط همین قدر می توانم بگویم که سرعت شاتر بین 10 تا 20 ثانیه زمانی کافی برای عبور ماشین در کادر و اندازه دهانه دیافراگم باید در بازه ای متوسط شروعش می  باشد  تنظیم گردد. بهتر است با اعداد /f  بالا کار را شروع کرده و چند عکس بگیرید. در صورتی که نتیجه رضایت بخش نبود، تنظیمات را به دلخواه خود تغییر دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. به خاطر داشته باشید که بزرگی دهانه دیافراگم تاثیری مستقیم بر عمق میدان خواهد گذاشت. اگر عددی بزرگتر برای دهانه دیافراگم در نظر بگیریر، عمق میدان دید را کاهش داده و بخش عمده ای از عناصر موجود در کادر به صورت محو ثبت خواهند شد.

هیستوگرام : نکته ای که همواره باید مراقب آن باشید این است که کلیه منابع نور موجود در کادراعم از تیر چراغ برق، نورهای جلوی ماشین، نور چراغ خطر و ...  روی عکس تاثیر می گذارند. نورهای شدید
باعث حواس پرتی شده و چشمان بیننده را از نقاط میدانی دور می کنند و در نتیجه از کیفیت هنری عکس می کاهند. یکی از روشهایی که برای آزمایش شدت نور در عکس به کار می رود، بررسی هیستوگرام عکس است.
در صورتی که در عکسی منبع نوری شدید وجود داشته باشد، حاشیه راست نمودار هیستوگرام آن خیلی بالا می رود.
استفاده کنید.

انتخاب حسایست
از حداقل میزان حساسیت استفاده کنید.این کار باعث بالارفتن کیفیت عکس و کم شده مقدار نویز میشود.