یکشنبه 24 اردیبهشت 1396
ترکیب بندی و تعیین کادر در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی

ترکیب بندی و تعیین کادر در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی
آنچه باید در کادر خود معین کرده و چیزهایی که باید رها کنید.
در دنیای در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی آنچه که تفاوت میان یک عکس حرفه ای و عکسی معمولی را نشان می دهد، علاوه بر کیفیت فنی خود عکس تعیین کادری است که باید سوژه را پوشش دهد.
در هر عکسی که می گیریم، می توان به صورت دستی محدوده های کادر را تعیین نمود. به این کار برش یا کراپ گفته می شود.
علاوه بر این انتخاب نما در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی نیز از اهمیتی ویژه برخوردار است. از ادغام این دو ویژگی به مفهومی به نام ترکیب بندی در  عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی می رسیم که نقشی بسیار مهم در ارائه یک عکس حرفه ای ایفا می نماید.
من از واژه شکل در در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی  به شکلی فزاینده استفاده می کنم و  باور دارم که یک عکس ایده آل همواره همان چیزی است که شکل ها و الگوهای موجود در آن رضایت بخش باشد.

اگر از زمینها و فضاهای گسترده عکس می گیرید، برای رسیدن به حالتی ایده آل لازم است که در این فضا مکررا حرکت کرده تا موقعیتی مناسب برای عکاسی را
بیابید. در این رابطه قوانینی وجود دارند که رعایت آنها می تواند به ترکیب نهایی در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی کمک شایانی نماید.
قانون یک سوم
این قانون به ویژه کمک قابل توجهی به عکاسان فضاهای باز می نماید، اما دانستن آن برای سایر عکاسان نیز می تواند مفید باشد. بر طبق این قانون، به جای اینکه بر
مرکز فریم تمرکز نمایید، به یک سوم های حاشیه ای کادر توجه کنید.
قراردادن قایق در حاشیه بالای تصویر به بیننده این طور القاء می کند که چیزی که باید به آن توجه نماید، انعکاس تصویر قایق در آب است. می توانیم قایق را به طور کامل از کادر حذف کنیم تا تاکید بیشتری روی انعکاس به دست آید. اما با این کار کمی از گویایی عکس خواهیم کاست. همانطور که مشاهده می کنید، دقیقا روی خط سوم واقع شده است. فضای کوچکی در سمت راست انحنای قایق قرار گرفته است که به زیبایی و جذابیت آن می افزاید. این فضا نوعی حس آزادی حرکت به قایق می دهد.
علاوه بر قانون یک سوم، در این عکس قانون دیگری نیز رعایت شده است که شاید در مقاله های بعد در مورد آن صحبت کنم.
در حال حاضر فقط به این موضوع اشاره می کنم که نورهایی که در گوشه بالای سمت راست وجود دارند و نوارهای زرد رنگ چشم بیننده را به خارج از تصویر هدایت می نمایند.
استفاده از عناصر تصویر به شکل قطری
قرار دادن سوژه عکاسی به شکل قطری معمولا پویایی بیشتری به عکس می دهد. این قطر الزاما نباید مشهود باشد و همین قدر که توجه را به نقطه تقاطع دو خط مورب جلب نماید، منظور را می رساند. در عکس مقابل به سوژه و حالت موربی که در کادر دارد توجه کنید.