دوشنبه 14 فروردين 1396
آموزش نورسنجی در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی

آموزش نورسنجی در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی

برای نورسنجی در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی ، روش‌های گوناگونی وجود دارد که در اینجا به چند نکته مهم در مورد این روش ها می پردازیم.

 نکته اول اینکه رنگ محصولات نیز تحت تاثیر نورپردازی صحیح قرار می گیرد ،برای تنظیم دقیق رنگ محصولات در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی از کارت خاکستری استفاده میکنیم.

نکته دوم در مورد نورسنجی دقیقه سوژه در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی استفاده از دستگاه نورسنج و فلش متر برای بدست آوردن مقدار دقیق دیافراگم دوربین می باشد. این امر علاوه بر اینکه موجب می‌شود از به وجود آمدن پدیده اور اکسپز و آندر اکسپز جلوگیری به وجود آید همچنین در به دست آوردن دقیق رنگ سوژه نیز تأثیر فراوان دارد.

در هنگام نورسنجی از سوژه در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی سه فاکتور اساسی برای تنظیم دقیق نور در دوربین مورد استفاده

قرار می‌گیرد فاکتور اول مقدار حساسیت دوربین به نور یا همان آی اس او  فاکتور دوم تعیین مقدار دیافراگم و فاکتور سوم تعیین مقدار صحیح سرعت شاتر میباشد

در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی به علت اینکه ممکن است عکس ها در ابعاد بزرگ چاپ شوند بهتر است همیشه حساسیت دوربین در پایین‌ترین مقدار خود قرار بگیرد تا از به وجود آمدن هرگونه نویز در عکس جلوگیری شود و باعث بالا رفتن کیفیت عکس گردد همچنین به علت استفاده از منابع نور لحظه ای مانند فلش ها سرعت شاتر نیز در بالاترین مقدار سینک خود یعنی حدود ۲۵۰ قرار بگیرد

از مهم‌ترین ابزارها برای تعیین مقدار نور سوژه در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی برای تعیین دقیق دیافراگم نور سنج و فلاش متر می باشد البته باید به این نکته توجه کرد که هر چه مقدار دیافراگم بالاتر باشد و در حقیقت دهانه ی دیافراگم بسته تر باشد عمق میدان نیز بیشتر می‌شود و باعث می‌شود از ابتدا تا انتهای سوژه کاملاً در محدوده فوکوس قرار بگیرد

توجه به این نکته که بالا رفتن عمر میدان در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی در دوربین موجب می گردد که کوچکترین ذرات گرد و خاک روی لنز و سنسور دوربین نیز دیده می شود

پس زمانی که  عمق  میدان را با استفاده از بستن دیافراگم بالا میبریم باید به این نکته توجه کرد که سنسور دوربین و لنز به صورت کامل تمیز شده باشد.]

 

از دیگر ابزارهای مهم برای نورسنجی عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی استفاده از کارت های استاندارد سفید، مشکی و خاکستری می باشند استفاده از این کارت ها خطای شما را در هنگام نورسنجی به شدت پایین می‌آورد و موجب می گردد در موقعیتی خاص  مانند نداشتن مانیتور استاندارد هم بتوانید بهترین حالت رنگ نور و مقدار نور سوژه را تعیین نمایید

محمد غزازانی

کارکیا استودیو