یکشنبه 17 ارديبهشت 1396
آموزش نحوه قیمت گذاری روی عکس صنعتی و عکس تبلیغاتی و عکس حرفه ای


آموزش نحوه قیمت گذاری روی عکس صنعتی و عکس تبلیغاتی و عکس حرفه ای

روزانه چیزی در حدود 80 هزار عکاسی صنعتی و عکس تبلیغاتی و عکس حرفه ای  در دنیا مجوز نشرمیگرند. در دنیای عکاسی این تعداد عکس ارزشی حدود 2 میلیارد دلار در سال دارد. دراین مقاله اصول اولیه بازاریابی و ارزش گذاری روی عکسهای  صنعتی و عکس تبلیغاتی و عکس حرفه ای خود را خواهید آموخت. تا بدین وسیله شاید شما هم بتوانید روزنه ای برای مطرح کردن آثار خود و بهره بردای تجاری از آنها بیابید.
بیش از 15 سال پیش من اولین چک مربوط به یکی ازعکسهای  صنعتی را دریافت کردم.
برای یک عکاس صنعتی  مبتدی، این رویداد هیجان انگیز غیرقابل توصیف است - این چک موید ارزش اثر من بود. امروزه بیش از 10 هزار از عکسهای من در منابع معتبرمنتشر شده ا ند و شخصا اطمینان دارم که
شما نیز به چنین جایگاهی خواهید رسید.
سوال اساسی این است که ماهیت تجاری عکس صنعتی و عکس تبلیغاتی و عکس حرفه ای چیست و چگونه می توان به آن رسید؟ در واقع میتوان گفت که با تعریف حق امتیاز برای عکاسی صنعتی و عکس تبلیغاتی و عکس حرفه ای که در کلکسیون شما وجود دارد، ماهیتی تجاری برای آن تعریف میکنید.

به عنوان مثال اگر برای استفاده تجاری از یک عکس صنعتی و عکس تبلیغاتی و عکس حرفه ای برای مدت یکسال رقم  ده هزار تومان را درنظر بگیرید، آنگاه در صورتی که 10 هزار عکس صنعتی و عکس تبلیغاتی و عکس حرفه ای  قابل ارایه داشته  باشید، از هم اکنون که سرمایه سالانه بالقوه ای در حدود 100 ملیون تومان دارید.
این مشخصات را تقریبا در همه عکسهایی که در کتابها، مجلات، تقویم ها یا تبلیغات مشاهده میکنید، می توانید ببینید. بنابراین به خاطر داشته باشید که هربار که دکمه شاتر دوربین را فشار می دهید - اگر اصول اولیه را رعایت نمایید - در واقع در حال حفاری یک معدن طلا هستید.
برخی ممکن است جز سنگ و خاک عایدی  نداشته باشند، بعضی دیگر ممکن است سنگهایی کوچک ازطلا را به دست آورند و برخی ممکن است به رگه اصلی طلا دست یابند.
یکی از بهترین روشها برای بازاریابی عکس، تعریف اهداف اولیه است. این کار را بر اساس تعداد عکسهایی که تاکنون گرفته اید، و تعدادی که قصد دارید از این به بعد بگیرید،انجام دهید.
همانند معدن طلا، عکسها نیز قرار است تا مدتی برای شما درآمد تولید نمایند. مدت زمانی که برای بازاریابی صرف میکنید نیز باید مد نظر قرار گیرد. اگر در هر هفته بتوانید چند ساعتی را برای مدیریت، سازماندهی و ارسال تصاویربرای مشتریان بگذارید، میتوان گفت که پایه های اولیه یک تجارت موفق را بنانهاده اید. قبل از شروع گرچه ده هزار عکس رقم خوبی برای آغاز کار است اما میتوان کار را با 1000 عکس نیز شروع کرد؛ نگران کمیت نباشید زیرا بعد از مدت کوتاهی تعداد کافی عکس را گردآوری خواهید کرد.
شاخص ضروری بعدی برای موفقیت این است که هویتی تجاری برای خود تعریف نمایید. عکاسانی که درامد کسب میکنند، افرادی هستند که هویت تجاری خود را ارائه کرده و اثر خود را میفروشند. بنابراین اگر واقعا به دید یک شغل به این کار نگاه می کنید و مایلیدکه روی دانش عکاسی، تجهیزات مورد نیاز و زمان سرمایه گذاری نمایید، پاسخی مناسب از حرکت خود دریافت خواهید نمود.
گام بعدی این است که جایگاه خود را در این بازار بیابید. به یک فروشگاه کتاب رفته و کتابها و عکسهایی را بیابید که مشابه عکسهای شما هستند. به مجلات دقت کنید، کارتهای تبریک را تحلیل نمایید و اسامی ناشران و کسانی که این عکسها را چاپ کرده اند یادداشت نمایید. تقریبا میتوان گفت در همه زمینه ها، از عکاسی طبیعت گرفته تا عکاسی خبری و ... نشریات و کتابهای مرتبطی وجود دارد. یک عکاس هوشیار تمام این منابع را به عنوان مشتریانی بالقوه زیرنظر میگیرد.برقراری تماس روشهای ورود به بازار عکس بسیار گسترده تر از آن است که در این مقاله بگنجد. اما اجازه دهید یکی از شیوه هایی که تقریبا هرکسی از عهده آن بر میآ ید را در اینجا بررسی کنیم.
بعد از اینکه کسی را یافتید که یک مشتری بالقوه به حساب می آید، درخواست خود را در نامه ای شکیل مطرح کرده و نسخها ی از راهنمای ارسال عکس برای آن موسسه را بخواهید. و به خاطر داشته باشید که یک بیوگرافی مختصر به همراه سوابق کاری - در صورت وجود - ضمیمه نامه نمایید.

خود را سازماندهی کنید
از جمله مهمترین ضروریات فعالیت تجاری شما در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی وعکاسی حرفه ای، سازماندهی مناسب میباشد. باید بتوانید که عکسهای خود را به سادگی سازماندهی کرده و به سرعت آنها را ارائه نمایید. گرچه شخصا در 10 سال اخیر منحصرا به شکل دیجیتالی عکسهایم را مطرح کرده ا م.
اگر برخی از نمونه کارهایتان به شکل اسلاید و تصاویر ترانسپارنت مطرح شدها ند، توصیه می کنم تا از صفحات آرشیو کننده اسلاید با سوزنهای پلاستیکی استفاده کرده وآنها را در فایلها و پوشه های آویز بایگانی نمایید. بهترین شیوه برای فایلهای دیجیتال نیز استفاده از دیسکهای سخت و سی دی ها است.
فیلمهای اسکن شده یا فرمتهایی ، RAW برای فایلهای iView Media میتوانید از برنامه هایی نظیر TIFF نظیربهترین HindSight استفاده کنید. این برنامه به همراه امکانات مدیریتی را برای کنترل عکس در اختیار شما
قرار می دهد. بهتر است با استفاده از برنامه های دلخواه خود اطلاعات  نظیر(  عنوان عکس، کلیدواژه،   کپی رایت و غیره ) را نیز به عکسها بیفزایید.
در راستای شماره گذاری عکسها به این نتیجه رسیده ام که انتخاب ساده ترین شیوه ممکن برای شماره گذاری تا حد قابل توجهی به کارایی شما در سازماندهی آنها می ا فزاید.
ارسال تصاویر
هر جا که امکان پذیر است، ترجیحا از شیوه ارسال عکس به شکل دیجیتالی استفاده کنید.
فایلهایی که به صورت دیجیتال عرضه می شوند، باید در هشت بیتی یا تصاویر TIFF حاوی تصاویر CD قالب یک با بالاترین کیفیت ممکن باشند. دقت این تصاویر 300 تنظیم شده باشد. DPI باید روی ابعاد عکسهایی که نشریات گوناگون توقع دارند با یکدیگر متفاوت است و باید مطابق با چهارچوبی که به شما ارائه شده است عمل کنید. حتما به یاد داشته باشید که در فیلد فایلها - جهت امنیت بیشتر - اطلاعات کپی رایت IPTC خود را درج نمایید. رهگیری و به خاطر سپردن این که چه عکسی برای چه کسی ارسال شده است نیز مهم است. به عنوان مثال عکسی که برای مدت شش ماه در اختیار یک مشتری خاص قرار گرفته است، اگر به صورت تصادفی
برای مشتری رقیب نیز قرار داده شود باعث ایجاد اختلال و نارضایتی از شما خواهد شد. همواره رکوردهای مربوطبه مشتریان خود را به روز نمایید.
قیمت گذاری: سود کوتاه مدت را در اولویت قرار ندهید
قیمت گذاری سختترین قسمت فعالیت تجاری شما درزمینه عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی و عکاسی حرفه ای  به شمار میرود. قیمتها معمولا از سوی مشتری به شما دیکته می شود. اگر برای ارسال عکس چهارچوبی تعیین شده باشد، معمولا روی همان فرم قیمتها نیز مطرح شده اند. اما اگر یک خریدار با شما تماس بگیرد، میتوانید بر ا ساس تعرفه قیمت و نرم افزارهایی که برای قیمت گذاری موجودند عمل کنید. توصیه می کنم که از خریداربخواهید اول قیمت پیشنهادی خود را مطرح کند. آنگاه می توانید تعرفه های استاندارد برای کاربریهای گوناگون را با آنها مطرح نمایید. معمولا بعد از این مرحله چانه زنی برای رسیدن به یک قیمت میانه آغاز می شود که نسبت به حالت اولیه نفع شماست. مهمترین نکته این است که، برای هر عکس یقین حاصل کنید که حق طبع انحصاری را به هیچ خریداری واگذار نکنید، تا بدین وسیله بتوانید امتیاز فروش عکس خود را در موقعیتهای مختلف در اختیار داشته باشید.

بهره برداری از وب اینترنت همواره بخشی رو به رشد از کار من بوده است.در سالهای اولیه، تنها پنج درصد منبع درامد مرا تشکیل میداد. اما امروزه ضمن اینکه بخش عمدها ی از درامد مرا تامین می کند، منبعی ارزشمند برای ایجاد زیرساختهای لازم عکاسان نیز به شمار میآ ید. بنابراین هیچگاه آن را دست کم نگیرید. اگر سایت ندارید، یکی بسازید! سعی کنید کار مرور و مشاهده عکسهای صنعتی و عکاس های تبلیغاتی و عکس های حرفه ای در آن به سادگی صورت گیرد. از کلیدواژه ها و طبقه بندیهایی معقول برای صفحات خود استفاده کنید. سعی کنید سایت خود را در موتورهای جستجوی معتبر ثبت نمایید. به خاطر داشته باشید یک فروشگاه بدون پنجره خریداران کمی را به خود جلب خواهد کرد.

آژانسهای فروش عکس
با رشد کتابخانه عکاسی صنعتی و عکس تبلیغاتی و عکس حرفه ای شما، می توانید از آژانسهای معامله عکاسی صنعتی و عکس تبلیغاتی و عکس حرفه ای برای گسترده تر کردن بازه فروش عکسهایتان کمک بگیرید. نکات مثبت و منفی متعددی در انتخاب این استراتژی وجود دارد. اولین نکته مثبت این است که می توان به بازارهایی راه یافت که امکان نفوذ به آن در ابتدای کار برای شما غیر ممکن یا سخت است. اما نکته منفی این است که 50 درصد درآمد به عنوان حق کمیسیون این آژانس ها از درامد شما کم می شود. گاهی اوقات برخی از آژانسهای خارجی آنچه به شما پرداخت می کنند رقمی در حدود 22 درصد است. از طرفی حق امتیاز عکاسی صنعتی و عکس تبلیغاتی و عکس حرفه ای شما برای مدتی در حدود 4 تا 8 سال از شما گرفته می شود و با توجه به نوع قراردادی که امضا می کنید ممکن است اجازه نداشته باشید که شخصا برای عکاسی صنعتی و عکس تبلیغاتی و عکس حرفه ای خود بازاریابی نمایید. کار با آژانسهای معامله عکس می تواند سودآور باشد، اما به یاد داشته باشید که آن را منبع اصلی درآمد خود قرار ندهید.

جمع بندی
آنچه در این مقاله گفته شد، برای اینکه شما را به سمت وجه تجاری عکاسی صنعتی و عکس تبلیغاتی و عکس حرفه ای سوق دهد کافی است. موکدا باور دارم که اگر سرمایه گذاری کافی در این ماجراجویی انجام دهید، می توانید درآمد لازم برای گذران یک زندگی خوب را کسب کنید. از طرفی، اگر قبلا عکسهای خوبی گرفته اید و تمایل به بازاریابی آنها دارید، تنها محدودیت شما محدوده زمینی است که در آن گام بر می دارید و گستره آسمانی است که زیر آن زندگی می کنید.